Uskonto on ajankohtainen

Hallituksen päätös uskonnon- ja elämänkatsomustiedon opetuksen leikkaamisesta on valitettava ja lyhytnäköinen, eikä ota huomioon maailmanlaajuista todellisuutta jossa elämme. Päivittäisten uutisten seuraaminen riittää sen huomaamiseksi kuinka uskonto ja kulttuuri, jotka usein limittyvät toisiinsa, muodostavat osan maailman tapahtumista, kuten esim. arabikevät ja EU:n kriisi. Päätös heijastaa myös kapeaa näkemystä uskonnonopetuksen merkityksestä maahanmuuttajille sekä uskonnollisille vähemmistöille. Oman uskonnon ja kulttuurin tuntemus antaa tärkeitä työkaluja nuorison identiteetin kehitykselle sekä muiden maailmankatsomusten ja kulttuurien ymmärtämiselle, sekä täällä kotona että kansainvälisesti.

Päätös sotii myös hallitusohjelmaa vastaan, jossa halutaan lisätä arvokasvatusta kouluissa. Jos hallitus haluaa tukea kaikkien oppilaiden eettistä kasvatusta, samoin kuin monikulttuurisuutta, maahanmuuttajien integroitumista yhteiskuntaan, dialogia sekä yhteiskuntarauhaa, tulisi sen uskonto- ja elämänkatsomusopetuksen vähentämisen sijasta vahvistaa sitä. On tärkeää pitää kiinni siitä järjestelmästä jonka pohjalle koulujen uskonnonopetus rakentuu ja kehittää sitä. Erilaisten uskontojen ja kulttuurien yhteiselo on osa yhteiskuntamme perusarvoja. On sen tähden aika alkaa nähdä uskonnonopetus rikkautena ja sijoituksena tulevaisuuteen.

Jan Edström

Uskontojen yhteistyö Suomessa – USKOT-foorumi